[UAW] Publikation - Medizinische Fakultät im Mittelalter

Schriftenreihe_Archiv_Band_19_gross.jpgIn der hauseigenen Reihe "Schriften des Archivs der Universität Wien" Externer Link, herausgegeben von Kurt Mühlberger, Thomas Maisel und Johannes Seidl (Vienna University Press bei V&R unipress Externer Link), ist der 19. Band erschienen:



Die vorliegende Arbeit gibt einen Überblick über die Entwicklung der Medizinischen Fakultät im spätmittelalterlichen Wien. In einer prosopographischen Aufarbeitung erfolgt die Darstellung des Lebens und Wirkens ihrer akademisch gebildeten Mediziner. Großes Augenmerk wird auf die Interaktionen zwischen Fakultät und ihren Mitgliedern mit den nicht wissenschaftlichen ausgebildeten »Emperici« gelegt und ausführlich der Kampf der akademischen Mediziner gegen die Apotheker geschildert, der durch das 2. Privilegium Kaiser Maximilians I. ein für die Medizinische Fakultät positives Ende fand.

The aim of the present work is – based on intensive, fundamental sources and literature studies – to represent an overall look at the work of the faculty and its members in the urban environment of the late medieval Vienna. This will be discussed with the individual groups of the Viennese population, as well as the diversity of interactions between faculty and its members, as on the painful path to enforce the academic medical science over the non scientifically trained, but very popular people called the “Emperici”. Similarly, the over a hundred-year struggle of academic physicians is described against the pharmacists, who eventually found a positive end for the medical faculty in 1517 by the second privilege of the Emperor Maximilian I. The focus of the present study forms a prosopographical work up of the life and work of the doctors of the medical faculty in Vienna. For future research, it should now be possible to identify the academic mobility of physicians and the structure of relationships between European universities in the late Middle Ages in more detail because of this biographical material.